Sunday, 25 September 2016

MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN BERTULIS


Peringkat Sintesis

·         Bentukkan

·         Rumuskan

·         Membuat keputusan

·         Membuat kesimpulan

·         Ciptakan

·         Integrasikan

PROSES SINTESIS

·         Menggabungkan idea

·         Menyatukan idea-idea

·         Menggubal semula

  • Proses sintesis yang dijalankan dengan baik dan sempurna menjadikan maklumat lebih bermakna.

Laporan bertulis digunakan untuk melaporkan hal atau peristiwa yang telah berlaku.

  • Ellis dan Hopkin (1985), mendefinisikan laporan sebagai dokumen untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca yang khusus.
  • Pelapor perlu mencadangkan tindakan yang perlu dilakukan dan membuat kesimpulan bagi tajuk yang diketengahkan.

CIRI- CIRI LAPORAN YANG TEPAT

1.       Membuat sesuatu penyelidikan atau aktiviti

2.       Membuat rekod sesuatu peristiwa

3.       Menganalisis aktiviti

4.       Mensintesis sesutu pelan tindakan

5.       Menghuraikan sesuatu peristiwa, prosedur dan tindakan

Pelajar perlu mengetahui pembaca atau penerima laporan

·         Mudah untuk menyesuaikan dengan keperluan

·         Mengetahui tahap pengetahuan pembaca dan pengetahuan teknikal

·         Mengetahui pandangannya tentang perkara yang akan dilaporkan

RUMUSAN KEMAHIRAN MEMBUAT LAPORAN 

·         Kebolehan berfikir: Mengurangkan salah faham

·         Kebolehan mengolah : Menerangkan situasi yang benar

·         Keupayaan mempengaruhi : Meningkatkan kemahiran penyelia/pensyarah

·         Kebolehan berkomunikasi : Melicinkan proses komunikasi



Thank you for reading ^^,

No comments:

Post a Comment

Copyright © Semua yang tercatat di atas ialah Hak Milik Nur Aisyah Kamaruddin