Membaca
Definisi
- Proses yang kompleks melibatkan proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui tulisan
Terdiri daripada dua bacaan:
1. Pembacaan cepat
2. Pembacaan perlahanan
Pembacaan cepat
- Digunakan bila hendak memilih artikel sesuai atau tidak
- Penting kerana dapat jimat masa
- Terbahagi kepada dua :-
1. Luncuran
2. Imbasan
v Dibaca menggunakan pergerakan mata dengan cepat
v Mendapat pandangan umum mengenai teks
Imbasan
- Imbasan pada pendahuluan dan rumusan secara mendalam
- Mendapatkan maklumat untuk menjawab persoalan
- Rajah dan grafik diberi perhatian
- Untuk mendapatkan ilmu lebih mendalam
- Membaca kandungan bab sambil mencatat kata kunci
PEMBACAAN PERLAHAN
- Dikenali sebagai teknik bacaan secara kritis.
- Mempunyai 2 teknik:
a) Teknik KWLH( know, want, learned, how)
b) Teknik SQ3R ( Survey, Question, Read, Recite,
Review )
¨ Digunakan untuk membantu pembaca berfikir ketika membaca.
¨ Diasaskan oleh Donna Ogle pada tahun 1986.
K – mengingat semula apa yang telah diketahui berkaitan topik yang dibincangkan.
W – menentukan apa yang ingin dipelajari daripada artikel berkenaan.
L – menyatakan apa yang dipelajari daripada bahan yang dibaca.
H – menyatakan bagaimana pelajar ingin meneruskan penerokaan
berkaitan topik yang dibaca.Teknik SQ3R
¨ Dikenalkan oleh Robinson (1961 )
¨ untuk meransang pembaca untuk menyoal maklumat yang dibaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan secara mendalam.
¨ Membantu pembaca memahami dan mengingat semula serta mengenal pasti maklumat yang dibaca.
S – menyemak teks yang ingin dibaca – tajuk,pengenalan,setiap perenggan , ringkasan dan penutup.
Q – Menyoal teks yang dibaca supaya pembaca dapat memahami apa yang dibaca dengan mendalam.
R – Membaca dan mencatat perkara penting yang dibincangkan dalam teks.
R – Menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat.
R – Membuat gambaran dengan menyatakan semula idea keseluruhan teks yang dibaca.
No comments:
Post a Comment