Sunday, 25 September 2016

Bab 4 - Teknik Membaca


Membaca 

Definisi 
                           
-          Proses yang kompleks melibatkan proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui tulisan

Terdiri daripada dua bacaan:

1.       Pembacaan cepat

2.       Pembacaan perlahanan

Pembacaan cepat

-  Digunakan bila hendak memilih artikel sesuai atau tidak

-  Penting kerana dapat jimat masa

-  Terbahagi kepada dua :-

1.       Luncuran

2.       Imbasan

Luncuran

v  Dibaca menggunakan pergerakan mata dengan cepat

v  Mendapat pandangan umum mengenai teks

Imbasan

-          Imbasan pada pendahuluan dan rumusan secara           mendalam

-          Mendapatkan maklumat untuk menjawab persoalan

-          Rajah dan grafik diberi perhatian

-          Untuk mendapatkan ilmu lebih mendalam

-          Membaca kandungan bab sambil mencatat kata kunci

PEMBACAAN PERLAHAN

-          Dikenali sebagai teknik bacaan secara kritis.

-           Mempunyai 2 teknik:

     a) Teknik KWLH( know, want, learned, how)

     b) Teknik SQ3R ( Survey, Question, Read, Recite,   

         Review )

Teknik K-W-L-H 

¨  Digunakan untuk membantu pembaca berfikir ketika membaca.

¨  Diasaskan oleh Donna Ogle pada tahun 1986.
K – mengingat semula apa yang telah diketahui berkaitan topik     yang  dibincangkan.

W – menentukan apa yang ingin dipelajari daripada artikel berkenaan.
L – menyatakan apa yang dipelajari daripada bahan yang dibaca.

H – menyatakan bagaimana pelajar ingin meneruskan penerokaan
berkaitan topik yang dibaca.


Teknik SQ3R

¨  Dikenalkan oleh Robinson (1961 )

¨  untuk meransang pembaca untuk menyoal maklumat yang dibaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan secara mendalam.

¨  Membantu pembaca memahami dan mengingat semula serta mengenal pasti maklumat yang dibaca.

           S – menyemak teks yang ingin dibaca –        tajuk,pengenalan,setiap  perenggan , ringkasan dan penutup.

           Q – Menyoal teks yang dibaca supaya pembaca dapat memahami apa yang dibaca dengan mendalam.

           R – Membaca dan mencatat perkara penting yang dibincangkan dalam teks.

           R – Menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat.

           R – Membuat gambaran dengan menyatakan semula idea keseluruhan teks yang dibaca.

Thank you for reading ^^,

No comments:

Post a Comment

Copyright © Semua yang tercatat di atas ialah Hak Milik Nur Aisyah Kamaruddin